Blog
Op de hoogte blijven van mijn blogs? Abonneer je op mijn nieuwsbrief.-
KUNSTBLOG 2009 t/m 2024 met berichten over exposities, persberichten, fotoreportages , wetenswaardigheden over kunst
28 juli 2024Inleiding: Op dit Blog vindt u berichten vanaf 2009 tot en met 2024 over talrijke kunstactiviteiten zoals: Exposities -Galerie Bos Fine Art - Galerie STIJL - Kunstbrieven - Persberichten - Fotoreportages - Atelierroutes - Gedichten - Dijkdichters - alsook wetenswaardigheden over diverse bijzondere kunstenaars en opmerkelijke landelijke kunstactiviteiten en exposities.
TV opname omroep Flevoland
De Lelystadse kunstenaar Monica Maat is genomineerd voor de 5e Internationle André Evard Preis. Naar aanleiding van de nominatie zond Omroep Flevoland op 19 oktober 2018 een TV opname uit met de aanhef: MONICA MAAT EN DE LIEFDE voor GEOMETRISCHE KUNST . Een lijnenspel met kleuren. Dimensies op het platte vlak met geometrische kunst. Internationale erkenning.
LINK Monica Maat in de race voor Duitse kunstprijs - YouTube https://www.youtube.com › watch
Cijfers m.b.t. dit blog
Dit blog is geplaatst op 16 mei 2012 en bevat berichten vanaf 2009. Op 18 april 2021 bevat het blog 179 thema’s en is dan in het totaal 193.317 keer bekeken.
Kunstblog Oprichting KUP 11 4 februari 2011
Over de oprichting en het ontstaan van het kunstenaarscollectief KUP 11, op 4 februari 2011 kunt u meer lezen op mijn KUNSTBLOG. Klik daarvoor op: KUNSTBLOG Inleiding Monica Maat + info Kup 11
Lees meer >> | 272 keer bekeken
-
Expositie Peter Struycken en bevriende werken in Gorcums Museum
27 juli 2024Geplaatst: 27 juli 2024
Expositie Peter Struycken en bevriende werken in Gorinchem
17 februari t/m 8 september 2024
Gorcums Museum
Foto boven: Serie Computerwerken op de tweede etage.
juli 2024. Deze maand heb ik het Gorcums Museum bezocht speciaal om de expositie met werken van Computerkunstenaar Peter Struycken te bezichtigen. Speciaal kan ik wel schrijven omdat ik het werk van hem begin jaren '70 heb leren kennen via mijn broer die toen stage liep bij Peter Struycken. Dat heeft mijn opvattingen en zienswijze als beginnend kunstenaar sterk beinvloed. Ook leerde ik via de zeefdrukkerij van mijn broer veel over digitale grafiek. Niet gehinderd door technische onkunde, leerde ik er creatief mee om te gaan. Het is nu niet meer voor te stellen maar in die jaren liep mijn broer stage bij IBM en hing er nog een camera boven de structurele werken van mijn broer die er zeker 8 tot 24 uur over deed om dit op te nemen en berekeningen te maken voor digtale computerbewerkingen.
Anno 2024 exposeert Peter Struycken in het Gorcums Museum een dwarsdoorsnede van zijn werk. De in Gorcum woonachtige kunstenaar is dit jaar 85 jaar geworden. Na zijn eerste kennismaking met de computer voor computerstructuren is hij een bekend pionier geworden op het gebied van het gebruik van computers in de beeldende kunst. Het Museum presenteert een scala aan creaties van Struycken waaronder plottertekeningen, fotoprints en gedigitaliseerde videotapes uit de jaren zeventig. Op de tweede etage wordt een eerbetoon gebracht aan de kunstenaar met daaromheen een presentatie van wat hij noemt 'bevriende werken'. Gedurende zijn leven heeft hij zich namelijk omringd met werken van diverse kunstenaars, waarvan hij het werk bewondert of waarmee hij bevriend is.
Detail uit bovenste foto met serie computerwerken: P.Struycken. POF 19 F1, 5 april 1986 [foto 6x ] Collectie Diekman/Struycken
Details uit bovenste foto met serie computerwerken: Interfentiepatronen van gemoduleerde lopende golven gescheiden door gelijke tijdsinervallen werk 7 3 - juni - 82 P.S.
Bovenste foto: voorbeeld van mathematisch werk [1993] van mijzelf dat zonder hulp van een computer met de hand ontworpen, uitgerekend, getekend en ingekleurd is, zoals een computer dat zou moeten kunnen ontwerpen, uitrekenen en uitrekken in de jaren '80, alhoewel dat verschillende mensen die in die tijd digitaal en wiskundig bezig waren niet is gelukt.
Het werk is uitgevoerd in kleurpotlood op papier in passe partout. Dit ontwerp, met perspectivisch uitgerekte en ingekorte rechthoeken is eerst uitgetekend met behulp van verticale, horizontale en diagonale lijnen op afstanden van een halve centimeter.
Hoe werkt het?
Ik vind het lastig om op eenvoudige wijze uit te leggen hoe het werk van Peter Struycken, die al sinds 1968 met computers in de digitale [generatieve] kunst werkt, eigenlijk gecreeërd wordt. Je kunt zeggen dat generatieve kunst een vorm van kunst is die helemaal of voor een gedeelte wordt gemaakt met hulp van een autonoom systeeem. In dit geval een autonoom computersysteem /
Lees meer >> | 380 keer bekeken
-
Tentoonstelling Essentie 'UNDER CONSTRUCTION' DELFT. Geometrische kunst in Constructiehal Octatube DELFT.
15 juli 2024Geplaatst 15 juli 2024
UNDER CONSTRUCTION
Stichting Vierplus organiseert samen met galerie Bos Fine Art van 4 tot en met 8 september onder de noemer Essentie: "UNDER CONSTRUCTION". Een grote groepsexpositie met geometrische/minimalistische kunst, die wordt gehouden in de constructiehal van constructiebedrijf Octatube in Delft op de Rotterdamseweg 200. Octatube is opgericht door Mick Eekhout, emeritus-hoogleraar aan de TU Delft.
Het bedrijf is gespecialiseerd in ruimtelijke constructies en de verwerking van glas. In deze constructiehal wordt gewerkt aan bijzondere projecten van gerenommeerde internationale architecten, o.a. Renzo Piano. Voorbeelden van gebouwen die we gemakkelijk ergens tegen kunnen komen zijn o.a. de Markthal in Rotterdam, het blauwe, ronde Fletcher hotel langs de snelweg A2 bij Amsterdam, de entree van het van Goghmuseum. Maar ook het glazen dak van de Broerekerk in Bolsward waar onder de noemer 'Essentie' in 2018 een expositie was georganiseerd door Stichting Vierplus in het kader van Leeuwarden Friesland Culturele Hofstad.
Dit jaar is er door stichting Vierplus een prachtige locatie in Delft gevonden voor de grootste overzichtsexpositie van Nederland met abstract geometrisch werken van meer dan vijftig internationale kunstenaars. Als kunstenaar van Galerie Bos Fine Art in Utrecht [gevestigd in het Rietveldpand] neem ik deel aan deze expositie.
De vorige locaties, zoals Zonnestraal in Hilversum, de Nicolaïkerk in Utrecht, en de voormalige scheepstimmerhal van de Verolme werf in Heusden en niet te vergeten de Broerekerk in Bolsward waren prachtige plekken voor een essentie expositie. Met de locatie van Octatube in Delft is wederom een unieke plek gevonden.
Essentie richt zich niet alleen op de abstract geometrische kunst, maar verkent ook de grenzen tussen kunst, architectuur en design. Het betrekken van locaties met een rijke geschiedenis en architecturale betekenis voegt zeker een extra laag toe aan de ervaring van de bezoekers.
Royal Delft Museum
Met deze uitvoering van Essentie werkt Stichting Vierplus samen met de buren, Royal Delft Museum. In de historische ‘Keramische kamers’, zoals de oude monumentale showroom van Royal Delft heet, zullen orginele werken van het museum een bijzondere relatie aangaan met een aantal hedendaagse geometrische abstracte kunstwerken die worden gepresenteerd in samenwerking met Stichting Vierplus.
Ik neem deel aan deze expositie met computerkunst op plexiglas gedrukt.
Veel meer algemene informatie over: 'WAT IS COMPUTERKUNST', wat zijn NFT's en wat is het verschil tussen Computerkunst en AI-kunst en over mijn computerkunst op plexiglas m.b.t. een voorgaande expositie in galerie Stijl kunt u lezen in mijn nieuwsbrief van juni 2024. Klik hiervoor op: Galerie S T I J L Expositie COMPUTERKUNST OP PLEXIGLAS Monica Maat Wat is Computerkunst? juni - aug. 2024
UITNODIGING
50+ internationale deelnemers in de expositie essentie 2024 “under construction”
Beeldende Kunst; hard-edge abstracte kunst, constructivisme, minimalisme en abstractie met een persoonlijke touch
Architectuur & Design
Woensdag 4 september t/m zondag 8 september
Locatie: Octatube, Rotterdamseweg 200, 2628AS DelftToegang inclusief catalogus € 10,00
Lees meer >> | 845 keer bekeken
-
LUDWIG Museum in Koblenz. Kunst na 1945 met internationale exposities. Klein maar fijn
14 juli 2024Geplaatst 14 juli 2024
LUDWIG MUSEUM KOBLENZ Fotoreportage monica maat
Foto's: monica maat
Onlangs bezocht ik het Ludwig Museum in het voormalige Deutschherrenhaus [ridderhuis] in Koblenz. Het is een klein maar fijn museum, gewijd aan hedendaagse kunst vanaf 1945. Het museum bevat vier heel overzichtelijke verdiepingen, is zeer rustig en prettig ingericht en ligt bijna direct aan de Deutsches Eck, daar waar de Rijn en de Moezel elkaar ontmoeten. Een historische plek met een wijds uitzicht op de twee machtige rivieren, waar het prettig vertoeven is door de ruimtelijkheid die je ervaart en de levendige maar ook gezellige sfeer. Het Ludwig Museum bevindt zich niet voor niets in het Werelderfgoed Midden-Rijndal, en is één van de mooiste gebieden van de stad Koblenz.
Ligging van het Ludwig Museum daar waar de Moezel en de Rijn samenkomen.[Deutschen Eck]
De collectie omvat werken van internationaal gerenommeerde kunstenaars uit de twintigste en eenentwintigste eeuw. De focus van de collectie op moderne en hedendaagse internationale kunst, vooral Franse kunst, is uniek in Duitsland.
Het Ludwig Museum in Koblenz werd in 1992 opgericht met een genereuze schenking van Peter en Irene Ludwig: zo’n zeventig werken – waaronder meer dan vijftig schenkingen van hedendaagse Europese kunst, werden door de Ludwigs aan de stad Koblenz geschonken. Het museum stelt naast wisselexposities ook een vaste collectie ten toon.
Tentoonstelling 'Reflections' en werk uit de vaste collectie
Op het moment dat ik het museum bezocht was naast de vaste collectie, de tentoonstelling 'Reflections' te bezichtigen met 80 werken van kunstenaars uit de collectie van de Nationale Bank Essen. De bank heeft gedurende tientallen jaren een hoogwaardige collectie opgebouwd die ze nu ook in musea presenteert.De nadruk van deze collectie ligt op het culturele gebied van het Ruhrgebied, op kunstenaars uit Noordrijn-Westfalen en uit de directe omgeving van de kunstacademie van Düsseldorf.‘Reflections’ vertegenwoordigt een uitgebreide dwarsdoorsnede van deze collectie. Daarnaast zijn er ook foto's van de vaste collectie te zien. [Zie voor Essen: Museum Folkwang in Essen:Monica Maat - Museum Folkwang in Essen met Chagall, Matisse, … ]
UITNODIGINGSKAART van juni 2024
AKTUELLE AUSSTELLUNG
Reflections
Positionen aus der National-Bank Sammlung
29.06.2024 – 08.09.2024
Lees meer >> | 481 keer bekeken
-
Galerie S T I J L 35 JAAR! EXPOSITIE Kunstenaars van galerie STIJL en...FOTO'S VAN TOEN EN NU aug. - okt. 2024
1 juli 2024Geplaatst 1 juli 2024
GALERIE STIJL 35 JAAR! Met fototoreportage van de opening helemaal onderaan deze pagina
UITNODIGING
GALERIE S T I J L Groepsexpositie 35 jaar Galerie S T I J L met de kunstenaars van STIJL. 23 aug. tot 14 okt. 2024
OPENING zondag 25 aug. 15.00 uur. Zutphenseweg 132, Eefde
TOEGANG € 6,50 Tijdens de opening is de toegang gratis.
OPENINGSTIJDEN zie: www.galeriestijl.nl
Lees meer >> | 1049 keer bekeken
-
Galerie S T I J L Expositie COMPUTERKUNST OP PLEXIGLAS Monica Maat Wat is Computerkunst? juni - aug. 2024
13 juni 2024Geplaatst: 13 juni 2024
EXPOSITIE GALERIE STIJL met geometrische Computerkunst op Plexiglas + fotoreportage van de opening helemaal onderaan deze pagina!
Nieuwsbrief juni 2024
Uitnodiging
UITNODIGING
GALERIE S T I J L Groepsexpositie 21 juni tot 12 augustus 2024
OPENING zondag 23 juni 2024, 15.00 uur. Zutphenseweg 132, Eefde
TOEGANG € 6,50 Tijdens de opening is de toegang gratis.
OPENINGSTIJDEN Voor openingstijden klik op www.galeriestijl.nl
Beste mensen
In mijn vorige nieuwsbrief kondigde ik de expositie in Galerie Stijl al aan. Binnenkort is het zover, vanaf 21 juni is er een groepsexpositie te bezichtigen in Galerie Stijl in Eefde. De opening is op zondag 23 juni, waarvoor u van harte bent uitgenodigd!
Behalve de kwaliteit van de werken geeft de rit alleen al over de Veluwe naar de Galerie, gelegen op een prachtige plek met een bijzondere tuin/ beeldentuin /arboretum, een heerlijk vakantiegevoel, echt de moeite waard!
Eerder heb ik gedurende 12 jaar bij Galerie Stijl geëxposeerd. Op deze groepsexpositie exposeer ik een gloednieuwe serie geometrische computerwerken op plexiglas. Daarover vertel ik u in deze brief graag wat meer.
KUNSTWERKEN OP PLEXIGLAS
Naast mijn schilderwerken op doek presenteer ik sinds kort ook geometrische werken gedrukt op plexiglas. Kunst en drukwerktechnieken zijn al heel lang onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je kunt daarbij denken aan illustraties voor boeken, het drukken van posters of bijvoorbeeld de zeefdrukken van Andy Warhol, de houtdrukken van M.C Escher, de litho’s van Chagall of de etsen van Rembrandt. In de jaren ’70 ben ik begonnen met zeefdrukken. Rond 2000 maakte ik computerprinten en in 2010 ben ik gestart met het drukken van computerwerken op geschuimd pvc. Sinds een paar maanden worden mijn geometrische ontwerpen op hedendaags materiaal nl. plexiglas gedrukt, hetgeen weer andere perspectieven opent omdat het wat mij betreft de grenzen tussen kunst en technologie [software programma’s/digitale druktechniek e.d.] mooi kan samenbrengen.
Andy Warhol | Zeefdruk Chagall | Litho Rembrandt |Ets
Andy Warhol begon zijn carrière als illustrator voor mode- en glamourbladen, maar werd al snel beroemd om zijn schilderijen en zeefdrukken van soepblikken, Marilyn Monroe, Elvis Presley en andere iconen.
Galerie STIJL - Vier computerwerken op plexiglas van monica maat. Voor vergroting van deze werken: klik onderaan op dit bericht.
WAT IS COMPUTERKUNST ?
Lees meer >> | 1028 keer bekeken
-
Gedicht GAZA monica maat
25 januari 2024Geplaatst 25 januari 2024
Schilderij: OORLOG van Yvonne van Oirschot
Gaza
____________________________________________________
thans is het dagelijks leven weggeschoten
dichtbij klinkt een verloren kinderroep
gedoofde stemmen liggen overal
rode stenen dragen pijnlijk bloed
in de nietsontziende lucht wordt tijd gevraagd
om te ontkomen aan de dodelijkste wegen
om te schuilen onder een gebroken brug
of een kind te wikkelen in doeken
met alleen een plastic tas als wapen
lopen mannen, vrouwen, telgen voort
hun herinnering verliezend aan de oorlogshemel
van wat geleefd is in hun kamp
aan de andere kant ligt het beloofde land
waar eens studenten vrolijk dansten
op de grens van twee gekwelde volken
ligt nu een dode duif onthoofd
niemand weet nog hoe het moet
alleen de kinderen van de vrede
kunnen met wijsheid poorten bouwen
en hun olijven langzaam laten groeien
monica maat © [januari 2024]
Beeldend kunstenaar Yvonne van Oirschot- van de Wiel woont in Amsterdam in de Jordaan waar zij een atelier annex winkel heeft en o.a. haar kunstwerken toont. Op haar site is te zien wat zij allemaal maakt en heeft zij interessante pagina's ingericht waar te lezen valt wat haar zoal bezig houdt. Zo zag ik op haar pagina bij de rubriek: 2024, bovenstaand schilderij met als thema: oorlog. Bij dit schilderij heb ik een gedicht geschreven. Dit gedicht heeft Yvonne behalve op haar site nu ook in haar etalage geplaatst waar het gelezen wordt en zelfs gefotografeerd. WELKOM - Yvonne Van Oirschot-Van De
Lees meer >> | 1108 keer bekeken
-
Museum Folkwang in Essen met Chagall, Matisse, Miró, Made in Paris. dec. 2023
30 december 2023Geplaatst december 2023
Fotoreportage van bezoek aan Museum Folkwang in Essen - Duitsland
DE COLLECTIE VAN MUSEUM FOLKWANG
Een bezoek aan Museum Folkwang in Essen in Duitsland stond al een paar jaar in mijn agenda genoteerd. Deze maand kwam het er dan eindelijk van. Niet iedereen zal het museum kennen daarom lijkt een korte inleiding mij om te beginnen hier op zijn plaats. Later zal ik op deze pagina ook wat meer persoonlijke gedachten bij de diverse hoofdstukjes schrijven. U moet weten dat het nu zo modern aandoende museum oorspronkelijk in 1902 in de stad Hagen is gesticht. Later in 1922 fuseerde het met het Essener Kunstmuseum onder de naam Museum Folkwang. Nog weer later werd het museum door de 2e wereldoorlog verwoest, daarom kon het museum pas in 1960 weer worden heropend. Nu geldt het als één van de mooiste kunstmusea van de periode na de oorlog d.w.z. in Duitsland.
Het museum herbergt een uitgebreide collectie 19e eeuwse schilder- en beeldhouwkunst uit Duitsland en Frankrijk, waaronder werken van de Duitse Romantiek en Franse impressionisten en de laatclassicistische landschapsschilderkunst. Via de werken van Van Gogh, Cezanne, Gauguin en Matisse, de pioniers van de moderne kunst, worden de ontwikkelingen naar het Duitse expressionisme en de verschillende kunststromingen van de 20e eeuw, zoals het kubisme en de abstractie in beeld gebracht.
Het zijn stromingen en kunstenaars die ik in mijn jonge jeugd vanaf ongeveer mijn 6e levensjaar vooral via de plaatjes in de boeken en magazines van mijn vader bestudeerde. Omdat ik slechthorend was en daardoor pas laat leerde lezen, moest ik het van de afbeeldingen hebben. Zodoende weet ik tot op de dag van vandaag veel stromingen, schilders, en beeldhouwers direct te herkennnen. Ik heb het wel eens eerder geschreven in één van mijn kunstbrieven, waar u zich overigens voor op kunt geven; Cezanne, Monet en Manet hadden in die tijd, mijn jeugd dus, mijn absolute voorkeur. De lichtheid van de Fransen trok mij toen al aan. Het Classicisme daarentegen vervulde mij, zo jong als ik was, met een niet uit te leggen weerzin. En o,o, hoe gevaarlijk om te schrijven i.v.m. eventuele snelle meningen over mijn beoordelingsvermogen: eigenlijk nog! Waarschijnlijk omdat ik - ondanks wellicht vertoonde technische hoogstandjes - er niets origineel of echt aan vind.
Hoe dan ook de tentoongestelde collectie is erg divers. Daar bedoel ik mee dat er van alles wat wordt tentoongesteld. Zowel op het gebied van de schilder- en tekenkunst als op het gebied van de prent- en graveerkunst en de Parijse drukkunst. Ik heb geprobeerd mij te beperken in de beschrijving daarvan en bewust een selectie gemaakt, waarvan ik hoop dat het interessant genoeg is. Dat neemt niet weg dat het toch een redelijk lang artikel is geworden door de diversiteit.
Pablo Picasso. Bouteille, guitare et pipe
HET MUSEUM ZELF
De presentatie van het museum ontvouwt zich eigenlijk in drieën. Als je er niet bekend mee bent overvalt dat je, want bij de kassa wordt gevraagd welke tentoonstelling je wilt bezichtigen. De vaste collectie, zoals hierboven beschreven en een vaste fotocollectie of twee tijdelijke exposities die apart betaald moeten worden en waar je een keuze uit moet maken. "Nou, doet u maar Made in Paris, met Chagall, Matisse en Miro', antwoorde ik een beetje oenig en overvallen. En nadat ik deze expositie had bezichtigd liep ik onbevangen en onwetend door naar een andere afdeling in het museum die mij veel experimenteler leek en waar een suppoost, naar het aanzag, weinig mensen had te ontvangen. Ook mij moest hij tegenhouden omdat ik voor deze expositie geen ticket had, maar hij was wel merkbaar blij met een praatje. Wie schetst mijn verbazing, bij de volgende afdeling waar, naar het leek, eveneens een experimentele expositie gaande was en die werd afgeschermd met grote doeken die een soort grottenbouwsels leken voor te stellen, kwam een alleraardigste vrouwelijke suppoost naar mij toe en toen bleek dat ik hiervoor ook al geen ticket had, begon zij desondanks enthousiast te vertellen over deze inderdaad experimentele expositie, helaas in voor mij te rap Duits. Tja, dit is voor buitenlandse bezoekers, denk ik, toch te onduidelijk. Als museum zou ik er één ticket van maken.
Het museum heeft een collectie naoorlogse en hedendaagse kunst bestaande uit o.a. werken van o.a. Rothko, Newman, Pollock, Reinhardt, Kline, maar ook werken van Soulages, Fontana, Richter en Palermo. [De Duitse schilder Peter Heisterkamp nam in 1964 de naam Blinky Palermo aan] Het abstracte werk van Pierre Soulages heb ik eerder bezichtigd in Montpellier in Frankrijk. Een reportage daarover is te lezen en te zien in dit blog via:
Monica Maat https://www.monicamaat.nl/blog_post/219861490_Pierre+Soulages.+Fra… Monica Maat - Pierre Soulages. Franse abstracte schilder met …
Lees meer >> | 1256 keer bekeken
-
Galerie Bos Fine Art. '10 Kunstenaars en hun werk in Iconic House van Rietveld'. [Stockexpositie in modelwoning Rietveld Utrecht]
6 oktober 2023Geplaats 6 oktober 2023
10 KUNSTENAARS EN HUN WERK TE BEZICHTIGEN bij Galerie Bos Fine Art met STOCKEXPOSITIE. Gevestigd in modelwoning van Rietveld
Over de modelwoning van Rietveld en over de 10 deelnemende kunstenaars aan de stockexpositie met UITNODIGING
In vervolg op het artikel op mijn blog: Monica Maat - Galerie Bos Fine Art STOCKEXPOSITIE in … over de stockexposite in de modelwoning van Rietveld te Utrecht en allerlei wetenswaardigheden over Gerrit Rietveld en Truus Schröder vindt u op deze pagina een UITNODIGING en meer informatie over de modelwoning van Rietveld en de 10 kunstenaars waaronder ikzelf, die deelnemen aan de stockexpositie van 28 september 2023 t/m 31 maart 2024 in de modelwoning van Rietveld waar Galerie Bos Fine Art is gevestigd en het beheer per 1 dec. 2023 van het Centraal Museum Utrecht heeft overgenomen.
Over Gerrit Rietveld en o.a. zijn leven met Truus Schöder heeft u via bovenstaande link meer kunnen lezen. Op deze pagina wil ik het wat zakelijker hebben over de huizen die hij ontwierp. Na zijn kennissmaking met 'De Stijl' ging Gerrit Rietveld zich in de hoedanigheid van architect steeds meer richten op doelmatigheid dan op schoonheid. Dit paste bij het functionalisme dat in Europa opkwam. In Nederland werd dat 'het Nieuwe Bouwen' genoemd. Grote ramen, dunne stalen kozijnen, platte daken en witgepleisterde gevels waren daar vooral de kenmerken van. [Klik op meer lezen voor vervolg]
Lees meer >> | 1444 keer bekeken
-
Galerie Bos Fine Art STOCKEXPOSITIE in Rietveldpand Utrecht. sept./nov.2023
20 september 2023Geplaatst 20 sept. 2023
TE BEZICHTIGEN bij Galerie Bos Fine Art STOCK EXPOSITIE gevestigd in Rietveldpand Utrecht sept.- nov. 2023
In deze brief een Uitnodiging
STOCK expositie GALERIE BOS FINE ART
in bijzonder pand van Gerrit Rietveld in - Utrecht -
En…wie was Gerrit Rietveld met hier en daar een persoonlijk vleugje
Nieuws | kunstbrief sept. 2023 monica maat
RIETVELDZIT
Ken je het gevoel dat je gaat zitten
op een stoel die er niet staat
de sensatie dat iets plotseling niet is
waar je het zonder twijfel had verwacht,
een onzichtbare duw van voren.
Verbaasde berichten van alle spieren:
Mayday! Mayday! We zweven! We vallen!
Uitklapreflex van beide armen.
Daarom zit de Rietveldstoel zoals hij zit,
zo laag en blauw en rood en goed,
als om er op te wijzen dat men af en toe
eens moet gaan zitten op een stoel
die er niet staat
Gedicht van de Utrechtse dichter Ingmar Heytzen. Voormalig huisfilosoof van het Centraal Museum Utrecht en bewonderaar van het werk van Rietveld.
Uit de Podcastserie: GERRIT | een serie met verhalen over Rietveld. [2018]
Beste mensen,
De Rietveldstoel is ongetwijfeld bij u bekend. Over Gerrit Rietveld en zijn werk zijn talrijke boeken en artikelen geschreven. De dichter Ingmar Heytze scheef bovenstaand gedicht bij de rood met blauwe Rietveldstoel. Maar natuurlijk zijn niet alleen de meubelen en het Rietveld-Schröderhuis van Rietveld wereldberoemd, ook zijn ontwerpen voor sociale woningbouw en de woonblokken in Utrecht zijn wereldwijd bekend, zeker in de architectenwereld. In twee panden van zo'n woningblok, die liggen aan de Erasmuslaan 5 en 9 in Utrecht, worden exposities georganiseerd door Galerie Bos Fine Art met werk van haar kunstenaars en werkt de galerie samen met Ronald Willemsen van ASNOVA Architecture. Dit architectenbureau is al een aantal jaren gevestigd in dit rijksmonument. Daarnaast worden Erasmuslaan 5 en 9 gebruikt voor diverse activiteiten op het gebied van exposities en architectuur en worden er rondleidingen gegeven door het gebouw.
Van 28 september tot 28 november 2023 is er aan de Erasmuslaan 5 een Stock Expositie te bezichtigen waar ik samen met verschillende kunstenaars [nationaal en internationaal] aan deelneem. Vanaf december 2023 tot april 2024 wordt de Stock expositie voortgezet op de Erasmuslaan 9. Ondertussen worden de werken op gezette tijden gewisseld. Ik houd u gedurende deze hele periode op de hoogte.
Bij deze nodig ik u van harte uit!
UITNODIGING STOCK EXPOSITIE
MONICA MAAT EXPOSEERT samen met andere kunstenaars in
Galerie Bos Fine Art [geometrische en minimalistische kunst]
Van 28 september tot 28 november 2023.
Erasmuslaan 5, 3584 Utrecht tot dec. 2023
Erasmuslaan 9, 3584 Utrecht vanaf dec. 2023 tot april 2024
Openingstijden: klik op Exposities onderaan deze brief
Het woningblok met een modelwoning van Rietveld in Utrecht wordt door Galerie Bos Fine Art overgenomen
De Erasmuslaan 5 -11 is onderdeel van het eerste blok van vier woningen dat in 1931 werd gebouwd naar het ontwerp van architect Gerrit Thomas Rietveld. Eén van de huizen, nr. 9 werd met meubilair van Rietveld en Truus Schröder ingericht als modelwoning. Op dit moment is nummer 9 aan de Erasmuslaan als modelwoning onderdeel van het Centraal Museum Utrecht. Vanaf december 2023 zal Galerie Bos Fine Art samen met het architectenbureau ASNOVA op nr. 9 gevestigd zijn en nemen zij deze modelwoning over van het Centraalmuseum Utrecht.
Op 2 minuten loopafstand ligt het Rietveld-Schröderhuis. Zowel het woonblok als het Rietveld-Schröderhuis zijn in opdracht van Truus Schröder gebouwd.
Eén van de vier huizen van het woningblok aan de Erasmuslaan, pand nr. 9. werd ingericht als modelwoning. Uit het interieurontwerp bleek dat Rietvelds kleurenpalet was veranderd. In plaats van primaire kleuren kregen de muren pasteltinten.
Over Gerrit Rietveld en Truus Schröder
Van bushokje tot zomerhuis en van villa tot muziekschool en een kerk in Uithoorn, zeg nou zelf, Nederland is een openluchtmuseum voor het werk van Gerrit Rietveld. Daarbij staat het Rietveld-Schröderhuis in Utrecht, net als de Big Ben en de Eiffeltoren op de UNESCO Werelderfgoedlijst en zijn bekende stoel is te zien in musea over heel de wereld.
Geboren in Utrecht in 1888, leerde hij het vak van meubelmaker in de werkplaats van zijn vader, waar hij na de lagere school aan de slag ging. Hij verafschuwde de traditionele, massieve meubelen die daar werden gemaakt. Alhoewel veel later in de tijd doet het mij denken aan mijn eigen uitgesproken voorkeur als kind van een jaar of 10, toen ik de meubels van mijn lieve oma in de deftige zondagskamer, toen nog gebruikelijk, zo lelijk vond en ik steevast met mijn neus op de ramen gedrukt, etalages bekeek met strakke meubels van Pastoe [opgericht in 1913 in Utrecht] en prachtige gordijnen van Ploegstoffen. [De Ploeg, als weverij opgericht in 1923 en in de jaren '50 bekend als voortrekker van 'Goed Wonen'] Ik was er niet weg te slaan. Ik voelde mij heel gelukkig, als mijn vader zaterdagsmiddags, 's morgens moest er nog gewerkt worden, uitgebreid met mij winkelde langs de talrijke artistieke woninginrichting winkels die Nijmegen en Arnhem in de jaren '50, begin '60 toen nog bezat. Indertijd was er woningnood [nooit weggeweest] en woonden we als gezin nog bij mijn oma in huis in Nijmegen. Ik droomde van een heel huis met eigen kamer, ingericht met een strak metalen toilettafeltje in rood en zwart en een metalen bureau van Pastoe, met een metalen Pastoe kruk. En mijn vader had in geval van een eigen huis een Mart Visser bank [in 1960 ontworpen] op het oog. Op mijn 13e werd dit verwezenlijkt. De metalen Pastoe kruk gebruik ik overigens nog steeds. En verder schilderde mijn vader alle muren in ons nieuwe huis in Ploegstofpatronen en kleuren. We werden wat dat betreft spraakmakend in de buurt. Maar goed, dat terzijde, terug naar Gerrit Rietveld.
Gerrit Rietveld
In 1911 trouwde Rietveld met de verpleegster Vrouwgien Hadders [1883-1957] en kregen ze zes kinderen. In 1917 opende hij zijn eigen meubelmakerij in Utrecht. Maar tussen Rietveld en zijn vrouw trad geleidelijk aan verwijdering op, deels doordat hij uit de gereformeerde kerk trad en omdat hij Truus Schöder- Schräder had leren kennen, een binnenhuisarchitecte en weduwe, [van advocaat Schöder] waarmee hij een levenslange intieme relatie kreeg en intensief ging samenwerken op het gebied van architectuur en woninginrichting, waarvoor hij lessen had gevolgd bij zijn leermeester architect Piet Klaarhamer en technisch tekenen en stijl- en ornamentleer bij architect P.J Houtzagers. Een vriend van Rietveld adviseerde hem contact te zoeken met Theo van Doesburg, die als hoofdredacteur het tijdschrift voor moderne kunst De Stijl had opgericht. Verschillende meubelstukken werden daarna met toelichtende teksten van Rietveld in het tijdschrift gepubliceerd.[Bron: tijdschriften van De Stijl bij DBNL, Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren. Voor wie zich verder wil verdiepen zie: Inhoudsopgave van De Stijl 1 1917-1920 - DBNL ] Rietvelds eerste experimentele meubels waren overigens nog onbeschilderd en bruin van kleur.
Hoe dan ook, Kunststroming DE STIJL, [1917] was ontstaan met o.a. de kunstenaars Theo van Doesburg en Bart van der Leck en Gerrit Rietveld was een belangrijke verkondiger van de opvattingen van De Stijl, waarin functionaliteit, eenvoud en primaire kleuren centraal stonden. Rietvelds opvattingen over de kunst komen hier duidelijk naar voren. "Zitten is een werkwoord, als je moe bent ga je maar liggen". Zo reageerde Rietveld op kritiek dat zijn stoel niet comfortabel zat. Na alles wat ik gelezen heb over Rietveld en Truus Schöder, constateer ik al met al dat zij er een tamelijk Spartaanse opvatting en levenswijze op na hielden. Zelf heb ik meubels gemaakt naar eigen ontwerp, waaronder kerkmeubels, die ik absoluut niet vind zitten, maar duidt ze aan als 'niet functionele meubelen'. Nou ja, de kerkbanken in de gereformeerde kerk in Nijmegen vond ik na een uur kerkdienst ook niet echt fijn zitten als kind. Ik weet nog dat er kussentjes werden meegenomen. Wel heb ik voor de herdenking van 100 jaar Bauhaus in 2019 geprobeerd een beter zittende z.g. Bauhaus stoel te maken. Een afbeelding van deze stoel kun u onderaan deze brief aanklikken. Voor de totstandkoming daarvan kunt u klikken op: Monica Maat - 100 jaar BAUHAUS in 2019
Het Rietveld Schröderhuis ontwierp Rietveld in 1924 in nauwe samenwerking en in opdracht van Truus Schröder. Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling om dit huis te ontwerpen. Truus had Rietveld ingeschakeld met het verzoek om een geschikt huis voor haar gezin te vinden in Utrecht, maar toen dat niet gevonden werd ontstond het idee om een stuk grond te kopen, maar dat was toen al geen eenvoudige zaak in Utrecht. Truus sprak met Rietveld af dat ze beiden op een zondagmiddag apart van elkaar naar een stuk grond zouden zoeken. Wie schetst hun verbazing, beiden kwamen ze met hetzelfde stuk grond aan. Niet meteen het handigste stuk grond en het werd toentertijd meer als een plasweide gebruikt, maar nood breekt wet. Truus had wel een paar stelregels: zo moest o.a. alle huisraad eigenlijk in twee grote koffers passen. "Je bent dan van een heleboel af, een heleboel zorgen, een huis... alles uit één stuk, één lichtbron, één waterbron", hoor je haar vertellen in het audiomateriaal van het Centraal Museum van Utrecht tijdens een interview uit 1983. Het kwam op soberheid aan, iets waar Rietveld zeker voor te porren was. Volgens mij is dit het minimalisme ten top en was Truus ook daarin haar tijd vooruit, want zoiets noemt men heden ten dage ook wel 'ontspullen'! Ik geloof niet dat het mij zou lukken. Ik verzamel ongeveer alles van en op papier. Boeken, ordners vol aantekeningen, tekenmappen en kasten vol ontwerpen voor de komende 100 jaar vrees ik. Nee, ik leef erop, ik eet ongeveer alle soorten papier maar ik dwaal ten tweede male af. Terug naar Truus Schröder nu.
Truus Schöder en Gerrit Rietveld in 1963 [foto: Groene Amsterdammer]
Iedereen kent het Rietveld Schröderhuis maar wie was Truus Schröder [geboren Schräder] ? Journalist Jessica van Geel schreef een boeiend en prachtig boek over deze vrouw. Een binnenhuisarchitecte, met wie Rietveld meer dan veertig jaar een grotendeels geheime relatie had. Een vrouw die veel voor de carrière van Rietveld betekende. Ze is geboren in 1889 in Deventer en kwam uit een welgesteld Katholiek zakenmilieu. Ze las veel en was op zoek naar vrijheid. Ze trouwde in 1911 met advocaat Frits Schröder. Er waren conflicten, maar er was geen openlijke breuk. Toen haar man in 1923 overleed, kon ze eindelijk gaan wonen en leven zoals ze dat zelf wilde. In 1911 vond de eerste ontmoeting plaats tussen Truus en Gerrit. Toen de vrouw van Gerrit Rietveld overleden was [1957] is hij bij Truus ingetrokken in zijn zelf ontworpen huis. Ze waren toen in de zeventig. Het is altijd duidelijk geweest dat Rietveld niet bij zijn vrouw zou weggaan en dat was ook niet wat Truus wilde. Truus vertelt daarover [in het audiomateriaal van het Centraal Museum van Utrecht tijdens een interview uit 1983] dat Gerrit het huis helemaal niet zo prettig vond. "Het was hem te gecompliceerd met al die schuifschotten, hij wist niet eens hoe ze werkten", zegt Truus lachend. Volgens Truus was er eigenlijk geen huis waar Gerrit zich wel prettig in voelde. De kern was volgens haar: soberheid en niet geleefd worden en leven met zo min mogelijk spullen.
Volgens architect Bertus Mulder, [1929] korte tijd oud collega van Rietveld [echtgenoot van Monika Buch die is aangesloten bij Galerie Bos Fine Art] lunchte hij met een glas water en een krentenbol. Op de vraag wat er zo vernieuwend aan het werk van Rietveld is, antwoord Bertus Mulder: "Hij was zo fanatiek bezig met iets waarvan hij vond dat het de ruimte intact moest laten. Dat zie je bij niemand anders". [Uit: de Podcastserie: GERRIT | een serie met verhalen over Rietveld. [2018]
Er valt nog eindeloos veel te vertellen over Rietveld en zijn werk. Maar met bovenstaand antwoord van architect Bertus Mulder lijkt het mij voor nu een goed moment om deze brief af te sluiten. De volgende keer vertel ik graag over de modelwoning die Galerie Bos Fine Art samen met het architectenbureau Asnova gaat overnemen van het Centraal museum.
Ik wens u een fleurige herfstperiode en graag tot mijn volgende kunstbrief!
Monica Maat
Bronnen:
*Ida van Zijl. Voormalig directeur van Centraal Museum Utrecht. Zij schreef talrijke artikelen en boeken over Gerrit Rietveld maar ook specifiek over Truus Schöder en haar rol als opdrachtgeefster
*Jessica van Geel. Journaliste schreef het boek: I love jou Rietveld, over Truus Schröder.
* Arjan de Boer. Publicist over geschiedenis, design, monumenten en architectuur, waaronder de modelwoning van Rietveld. De Utrechtse Internet Courant . DUIC 2017.
Contact met mij opnemen? Laat een reactie achter op mijn site.
Werk m.b.t. Bauhaus en Nieuw werk
Bauhaus stoel, paneel en installatie...
Bauhaus collage van stoel, paneel en installatie, gemaakt in het kader van 100 jaar...Bauhaus stoel [voorkant]
De stoel is geïnspireerd op Bauhaus, - dat in 2019 100 jaar...Bauhaus stoel [zijkant]
De stoel is geïnspireerd op Bauhaus, - dat in 2019 100 jaar...Tweeluik. Rechthoek in perspectief...
Tweeluik. Rechthoek in perspectief en viervoud. [Te koop bij Galerie Bos Fine Art in...Rechthoek in perspectief en viervoud...
Rechthoek in perspectief en viervoud [2e van tweeluik] [Te koop als...Rechthoek in perspectief en viervoud...
Rechthoek in perspectief en viervoud [1e van tweeluik] [Te koop als tweeluik bij...Expositie
Galerie Bos Fine Art STOCKEXPOSITIE [gevestigd in Rietveldpand uit 1931-1934] Utrecht. Monica Maat
28 sep. 2023 tot en met 28 nov. 2023
in Utrecht. Stockexpositie in Galerie Bos Fine Art, gevestigd in Rietveldpand [uit 1931-1934] in Utrecht met geometrische en minimalistische kunst van...Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen, bericht mij dan s.v.p. even
Bovenstaand ziet u mijn kunst/nieuwsbrief. Vindt u het leuk om deze te ontvangen, bericht u mij dan s.v.p. even. Elk kwartaal wordt er een brief verzonden. De laatste brief in de maand december is altijd een oudejaarsbrief.
Lees meer >> | 1348 keer bekeken