DAVID HOCKNEY in Keulen in het LUDWIG MUSEUM en zijn theorie over perspectief. 7 april 2013
Bericht geplaatst: 7 april 2013
DAVID HOCKNEY
Fragment uit verzonden Nieuwsbrief april 2013 van Monica Maat over David Hockney
David Hockney en zijn theorie over perspectief
In mijn vorige nieuwsbrief had ik o.a. geschreven over de expositie van de Amerikaans striptekenaar David Spiegelman in het Ludwig Museum in Keulen. [zie ook foto op dit blog] Deze keer vertel ik u graag iets over de expositie die ik in Keulen gezien heb van David Hockney. Onderstaand vind u wat foto's en mijn samenvatting van de theorie van David Hockney over perspectief.
Foto boven van Monica Maat. Levensgroot werk van Hockney in het Ludwig Museum. Ook de kleurstelling van de wanden gaf het geheel iets aparts.
Samenvatting David Hockney en het Perspectief
David Hockney heeft zich o.a. bezig gehouden met het wonder van het perspectief. Hij schrijft dat in de theorie van het eenpunts-perspectief het verdwijnpunt de oneindigheid is, en dat de kijker daarbij een immobiel punt is dat zich buiten de afbeelding bevindt.
Als nu het oneindige gelijk kan worden gesteld aan God, zegt Hockney, is Hij onbereikbaar, en zijn mens en God beiden alleen. Dat wil zeggen, dat we te maken hebben met een God die zich na de schepping uit de wereld heeft teruggetrokken en zich niet meer aan ons openbaart. Maar nu komt m.i. het geniale van Hockney, want zo gaat zijn theorie verder: als het perspectief wordt omgedraaid dan wordt de kijker mobiel en is de oneindigheid overal, we hebben dan te maken met een open ruimte, er is geen verdwijnpunt meer. Daar moet je toch maar opkomen! Zie mijn foto hier onder met tekening van Hockney over het normale perspectief en het omgekeerde perspectief. Nadat ik wat langer naar de tekening had gekeken, begreep ik ook de symbooltjes van een lemniscaat, waarmee de oneindigheid wordt aangegeven. Naast de traditionele uitingen experimenteert Hockney met touchscreen tekeningen. Hij werkt de laatste jaren veel met zijn iPad. Ook projecteert hij beelden van zijn landschappen op negen of achttien onderling verbonden monitors die allemaal in beweging zijn. Ik heb het gezien en het is een merkwaardige ervaring. Hoe zal ik het omschrijven; alsof je duizelig op een roltrap staat !
Foto boven: Monica Maat. Tekening van Hockney in het Ludwig Museum in Keulen
Foto boven: uit de brochure van het Ludwig Museum Keulen