Geplaatst: 27 september, 6 november 2018 en 20 febr. 2019

 

[Deze pagina gaat over nominatie in 2018. Voor de nominatie van Monica Maat in 2021 zie: Kunsthalle Messmer Nominatie 6e Internationalen André ...

 

 

KUNSTHALLE MESSMER      RIEGEL

 

 

 

Nominatie 5e Internationalen André Evard- Preis, 2018 Kunsthalle Messmer in Riegel + tentoonstelling 

één van 's werelds belangrijkste kunstprijzen voor concrete en constructieve kunst.

Een verslag over de nominatie voor de André Evard Preis en de tentoonstellingen in Riegel

 

Für konkret-konstruktive kunst

 

 

So. 04. November 2018

Riegel

Ausstellung zum André-Evard-Preis

600 Künstler aus 45 Ländern haben sich um den 5. Internationalen André Evard-Preis beworben, einem der weltweit wichtigsten Kunstpreise für konkret-konstruktive Kunst. Bis zur Preisvergabe am 17. Februar 2019 in der Kunsthalle Messmer in Riegel, Grossherzog-Leopold-Platz 1, sind die Werke dort ausgestellt.  Öffnungszeiten: Dienstag bis Sonntag, 10 bis 17 Uhr. Eintritt 12,50 Euro, ermäßigt 10,50 Euro.

 

 

Voor de vijfde keer schreef Kunsthalle Messmer de Internationalen André Evard-Prijs 2018 uit voor concrete -constructieve kunst. Deze prijs is opgedragen aan de Zwitserse kunstenaar André Evard (1876-1972).  Vanaf 1913 gebruikte Evard in zijn schilderij geometrische abstracties. Hij is dus een van de eerste niet-figuratieve kunstenaars en een van de pioniers van de Zwitserse constructief-geometrische schilderkunst.

De André Evardprijs is bedoeld voor hedendaagse kunstenaars die zich hebben ingezet voor constructieve en concrete kunst.

 

smiley Vanuit Riegel [Duitsland] kreeg ik het verheugende bericht dat mijn werk door een vakjury is genomineerd voor deze prijs. Er waren ruim 600 inzendingen uit 45 landen. Op 2 november wordt een tentoonstelling geopend met werk van de genomineerde kunstenaars. 

smileyEr wordt ook een catalogus uitgegeven met werk van de genomineerde kunstnaars.

 

 

Het begrip concrete kunst is geïntroduceerd in 1930 door Theo van Doesburg. Hij doelde hiermee op abstracte kunst die niet tot stand kwam door gevoelsmatig handelen, maar gebaseerd was op wiskundige uitgangspunten. Kunst moest volledig worden opgebouwd uit geometrische elementen, die eenvoudig, zuiver en controleerbaar waren.

 

 

Tentoonstelling genomineerde kunstenaars 

 

Opening: 2 november 2018,  19.00 uur

Duur: 3 november 2018 - 17 februari 2019

 

Adres:  Kunsthalle Messmer,

Grossherzog- Leopold- Platz 1,  

79359 Riegel a. K.

 

 

Boven: bij het werk in Kunsthalle Messmer in Riegel

 

 

UITNODIGING

 

 

 

Inleidend woord van kunsthistoricus Friedhelm Häring

Der Kunsthistoriker Friedhelm Häring berief sich bei der Vernissage auf antike Größen und den Dichterfürsten Goethe, um eine Vorstellung von der konkret-konstruktiven Kunst zu liefern. Aufhänger war der junge André Evard. Die klare Konstruktion, die einen Teil der Evard-Kunst auszeichnet und der mit dem Evard-Preis gehuldigt wird, komme aus dem Leben in La-Chaux-de-Fonds im Schweizer Kanton Bern. In der von der Uhren-Industrie geprägten Stadt ist Evard aufgewachsen. Evards Schicksal habe das göttliche Leuchten in sein Werk gebracht, so Häring. In der Kunsthalle Messmer werde das lebendige Gespräch über Schöpfung und Konstruktion in einer Vielzahl von Werken ermöglicht, gab er den Besuchern mit auf den Weg entlang der Kunstwerke.

 

 


omroep flevoland  

 

De Lelystadse kunstenaar Monica Maat is genomineerd voor de 5e internationale André Evard Preis.

Naar aanleiding van de nominatie zond Omroep Flevoland op 19 okt. 2018 een TV opname uit met de aanhef: MONICA MAAT EN DE LIEFDE voor GEOMETISCHE KUNST. Een lijnenspel met kleuren. Dimensies op het platte vlak met geometrische kunst. Internationale erkenning. 

LINK   Omroep Flevoland - Nieuws - Monica Maat in de race voor Duitse ...www.omroepflevoland.nl/nieuws/.../monica-maat-in-de-race-voor-duitse-kunstprijs 

 

Of: Monica Maat in de race voor Duitse kunstprijs - YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=XTGdjmXRt4E

 

 

 

Openingswoord door JÜRGEN MESSMER

 

 

De ruimte in de foyer van de Messmer Kunsthalle Halle was vrijdag amper genoeg voor de bezoekers van de vernissage

 

 

 

 

Kunsthistoricus FRIEDHELM HÄRING hield een vlammend betoog tijdens de opening van de tentoonstelling

 

 

 


Persbericht 22 oktober 2018

 

  

Lelystad

Lelystadse kunstenares Monica Maat

genomineerd voor internationale prijs 

Geplaatst op maandag 22 oktober 2018 17:50

 

Fragment van 'Vensterkruis', een van de genomineerde werken van Monica Maat. © Monica Maat

 

Lelystad - De Lelystadse kunstenares Monica Maat is genomineerd voor de internationale André Evard-prijs 2018. Haar geometrisch werk is genomineerd uit ruim 600 inzendingen uit 45 landen.

De André Evard-prijs voor concrete en constructieve kunst is voor de vijfde maal uitgeschreven door Kunsthalle MESSMER in het Duitse Riegel. De prijs is opgedragen aan de Zwitserse kunstenaar André Evard (1876-1972). Vanaf 1913 concentreerde Evards werk zich op geometrische abstracties. Hij was een van de eerste niet-figuratieve kunstenaars en behoorde tot de pioniers van de Zwitserse constructieve-geometrische schilderkunst. Later volgde in Nederland kunststroming De Stijl, opgericht in 1917 door Theo van Doesburg met als leden onder anderen Piet Mondriaan, Gerrit Rietveld en Bart van der Leck.

Van het geometrische werk van Monica Maat, dat afgelopen zomer tijdens een solo-expositie in het Stadsmuseum van Harderwijk was te bezichtigen en waarvan een aantal werken is genomineerd, is een boek verschenen getiteld: ‘De Schoonheid van Geometrie'. Het boek bevat een toelichting over geometrie en haar werk, aangevuld met gedichten van dichter Michel Martinus, die afgelopen augustus werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau, vanwege zijn verdienste op cultureel en literair gebied. 

Tentoonstelling

Voor de presentatie van de genomineerde werken van ruim 80 kunstenaars wordt een tentoonstelling georganiseerd. Met schilderijen en sculpturen geeft de tentoonstelling een breed inzicht in het huidige, internationale werk van deze veelzijdige kunststroming.

De tentoonstelling is vanaf 3 november tot en met 18 februari te bezichtigen in Kunsthalle MESSMER in Riegel. In de loop van de tentoonstelling beslist een gerenommeerde deskundige jury over de winnaar van de Internationale Evard Preis.

De opening vindt op 2 november plaats.

 

Link Filmpje YouTube door Flevopost geplaatst: 

Omroep Flevoland - Nieuws - Monica Maat in de race voor Duitse ...

 

 

Monica Maat in de race voor Duitse kunstprijs - YouTube https://www.youtube.com/watch?v=XTGdjmXRt4E

 


 

Tijdens Get Together staan heerlijke hapjes voor de deelnemende kunstenaars klaar

 

 

Onder: werk in Kunsthalle Messmer in Riegel, van  Kunstenaars uit oa. Brazilië, Argentinië, Japan, Polen, Slovenië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Nederland. 

 

 

 

 

 

 

Onder: foto op facebook van Kunsthalle Messmer 15 nov.2018

kunsthalle messmer

15 november 2018 ·

Jan Klopfleischs Arbeit beschäftigt sich mit der physischen Wahrnehmung des Betrachters vor einem Bild. Mit jeder Bewegung ändern sich die Ansichten der spiegelnden Flächen. Monica Maat hingegen versucht durch sich spiegelnde geometrische Formen die Wahrnehmung des Betrachters zu manipulieren. Durch kräftige Farben unterstreicht sie die optischen Effekte.

Het werk van Jan Klopfleisch handelt over de fysieke perceptie van de toeschouwer voor een beeld. Bij elke beweging veranderen de weergaven van de reflecterende oppervlakken. Daarentegen probeert Monica Maat de waarneming van de kijker te manipuleren door geometrische vormen weer te geven. Sterke kleuren onderstrepen de visuele effecten.

Jan Klopfleisch, KF6, 2014
Monica Maat, Fensterkreuz, manipulierbar wahrnehmen, 2017

 

Luisa Russo, Helge Schwindt, Opair Apopa en 19 anderen vinden dit leuk.

3 keer gedeeld 

 

 

Von Michael Haberer

Sa, 03. November 2018

Riegel

 

Die Chefs Lea Quin und Jürgen Messmer Erklären die konkret-konstruktiven Werke. Foto: Michael Haberer 

 

Nominierte für den André-Evard-Preis präsentieren sich in Riegel.

 

RIEGEL. Die Kunsthalle Messmer erlebt wieder eine ihrer Sternstunden. 101 Künstler aus aller Welt, deren Namen hauptsächlich in der Kunstszene bekannt sind, präsentieren bei einer gemeinsamen Ausstellung je eines ihrer Werke. Sie bewerben sich um den 5. Internationalen André-Evard-Preis für konkret-konstruktive Kunst. Der Wettbewerb sorgt erneut für ein spannendes Potpourri aus Linien, Winkeln, Licht und Effekten.


Mehr als 600 Künstler aus 45 verschiedenen Ländern hätten sich beworben, erklärt Jürgen Messmer, Chef der Kunsthalle, in einem Pressegespräch. Eine renommierte Fachjury werde den Sieger des Preises auswählen, erklärte Messmer. Die Kunstwerke werden bewertet von Sammlerin und Museumsgründerin Marli Hoppe-Ritter aus Waldenbuch, Sabine Schaschl, Direktorin und leitende Kuratorin des Museums "Haus Konstruktiv" in Zürich, sowie von Ewald Karl Schrade, dem Galeristen und Initiator der Art Karlsruhe. Das Preisgeld beträgt 10 000 Euro. Es wird unter den Künstlern der drei überzeugendsten Werke der Ausstellung aufgeteilt. Außerdem gibt es einen Publikumspreis. Die Preisverleihung findet am 17. Februar statt.

Die 101 Arbeiten seien auf internationalem Niveau und böten eine Zusammenfassung der spannendsten Facetten der geometrisch-abstrakten Gegenwartskunst, sagte Messmer. Die Exponate – Bilder, Installationen und Skulpturen – böten einen Einblick in das aktuelle Schaffen der konkret-konstruktiven Szene. Die Ausstellung zeige, wie unterschiedlich sich die Künstler mit derselben Kunstrichtung auseinandersetzen.

Gewidmet ist der Kunstpreis André Evard (1876 bis 1972), der als Wegbereiter der Schweizer Moderne gilt. Die Werke des Künstlers bilden das Herzstück der Sammlung Messmer. Von der sehr frühen Entwicklung Evards in der konkret-konstruktiven Kunst können sich die Besucher derzeit in der Galerie Messmer, die an die Kunsthalle angrenzt, ein Bild machen.

 

Over de jury

 

Sabine Schaschl (* 1967 in Klagenfurt) is een Oostenrijkse kunsthistoricus en curator van tentoonstellingen over hedendaagse kunst en klassiek modernisme. Zij is de directeur van het Museum Haus Konstruktiv in Zürich.


Sabine Schaschl studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Wenen van 1988 tot 1996 en was van 1995 tot 1996 wetenschappelijk assistent. Van 1996 tot 1997 was zij in dezelfde functie verbonden aan het Museum voor Moderne Kunst Ludwig Wenen. In 1997 was zij de Oostenrijkse curator van de 2de Biënnale in Cetinje / Montenegro en in 2000-2003 freelance curator (Wonen en werken in Wenen / Kunsthalle Wien; Urban Diaries: Jonge Zwitserse kunst).


Van 1999 tot 2001 leidde Sabine Schaschl de Loods in Eisenwerk, Frauenfeld tussen 2001 en 2013, het Kunsthaus Baselland in Muttenz, en sinds 2013 is zij directeur en conservator van het Museum Haus Konstruktiv in Zürich.

 

Marli Hoppe-Ritter

Wat kwam eerst - de chocoladereep of de verzameling? Kleindochter van de oprichter van de chocoladereep Ritter Sport, Marli Hoppe-Ritter, nam de vierkante vorm aan van de iconische zoete traktatie en vatte die op als uitgangspunt voor haar kunstcollectie. 

De Marli Hoppe-Ritter Collection bevindt zich in Waldenbuch, Duitsland, en bestaat uit bijna 1.000 schilderijen, objecten, sculpturen en grafische werken, allemaal met een vierkante geometrische focus. Marli Hoppe-Ritter is van mening dat 'of ze nu serieus of speels, wiskundig of spiritueel, analytisch of zelfs humoristisch zijn - de mogelijkheden waarmee kunstenaars zich kunnen bezighouden met het vierkant  bijna onuitputtelijk zijn', en ze heeft het niet bij het verkeerde eind.

De geometrische en abstracte kunstwerken uit de de twintigste en eenentwintigste eeuw uit de Marli Hoppe-Ritter Collection worden prachtig  gepresenteerd in het gebouw, dat is ontworpen door de Zwitserse architect Max Dudler, en is gevestigd op het terrein van het chocoladebedrijf, dat is uitgegroeid tot een vast cultureel herkenningspunt van Waldenbuch, waar kunst levendig kan zijn, benaderbaar en toegankelijk voor iedereen. Er zijn o.a. werken te zien van 

van geometrisch-constructieve kunstenaars zoals Joseph Albers, Johannes Itten en concrete kunstenaars uit Zurich.

 

Ewald Karl Schrade

Geboren in  1941 in Gomaringen, is een Duitse galeriehouder. Hij is initiator en curator van 'kunstbeurs Karlsruhe' en organisator van kunsttentoonstellingen. Hij runt sinds 1971 zijn eigen galerijen in Reutlingen, Kisslegg, Lindau, sinds 1985 in Schloss Mochental en sinds 1999 in Karlsruhe.

In het voorjaar van 2004 organiseerde Schrade voor het eerst de kunstbeurs ART in Karlsruhe, die jaarlijks plaatsvindt en een van de belangrijkste kunstbeurzen in Duitsland is geworden.

mm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vervolg Geplaatst:  20 febr. 2019

 

Bekendmaking prijswinnaar Rüdiger Seidt, André Evard Preis 2018

 

 

Op zondagmorgen, 18 februari 2019 is in Kunsthalle Messmer de Evard Preis uitgereikt aan de Duitse beeldhouwer Rüdiger Seidt met zijn Sculptuur 'Circletetra'.

Rüdiger Seidt werkt veel met staal en heeft al vele prachtige stalen sculpturen vervaardigd in opdracht. Zijn artistieke activiteit begon in 1989 en leidde hem vanaf 1991 naar verschillende beeldhouwprojecten in de Verenigde Staten, Zwitserland, Frankrijk, Griekenland, Marokko, Peru en New York.

Ik vind zijn werk prachtig. Alhoewel ik er niet voor ben dat van kunst competitie wordt gemaaakt ben ik dankbaar en vereerd mee te hebben mogen doen aan deze expositie met zo'n winnaar en met zoveel andere kunstenaars op zeer hoog niveau.

 

 


 

VOORGAANDE EXPOSITIES MUSEUM MESSMER

 

 

EXPOSITIES in het Messmer Museum:

Tot 28 oktober 2018 was een tentoonstelling onder de noemer: De magie van het genie, met werken van Salvador Dalí (1904-1989) te bezichtigen.

In 2017 was er o.a. een tentoonstelling met werk van Pablo Picasso en in 2016 met werk van Joan Miró te bezichtigen!

 

mm.