Geplaatst 19 maart 2017

 

 

UITNODIGING oplevering kunstwand van kunstenares Mieke Schobbe in de Willem de Zwijgerkerk Amsterdam

 

 

 

Zondag 19 maart heb ik de feestelijke en bijzondere oplevering van het  kunstwerk van Mieke Schobbe op de glaswand van de Willem de Zwijgerkerk in Amsterdam bijgewoond. De kerk heeft er m.i. een prachtige dimensie bij gekregen en het valt zeer te prijzen dat daarvoor aan een hedendaags kunstobject is gedacht. Mieke Schobbe heeft al vele prachtige objecten in opdracht gemaakt, waarbij zij de omgeving op een subtiele wijze weet te integreren.

Onderstaand een heldere toelichting van ds. Niek  Scholten en kunstenares Mieke Schobbe en enkele foto's  van mijn hand.

 


In het wijkblad Perspectief schreef ds. Niek Scholten een kort artikel over het kunstwerk:

Kunstwerk Glaswand

Sinds enkele jaren is er in onze kerkzaal de glaswand, die de ruimte onder het balkon kan afscheiden van de grote en hoge kerkzaal. Zo ontstaat en intieme zaal, die goed en goedkoper te verwarmen is. Elke woensdag in gebruik als huiskamer voor de buurt (koffieochtend). Ook in gebruik bij de eettafel en voor andere bijeenkomsten, zoals onlangs de avond over iconen met Thom Breukel. Tevens een apart verhuurbare zaal.

Nu was de wand nog niet af. Er moest iets ‘op’, om te voorkomen dat mensen er tegenaan zouden lopen en hun hoofd zouden stoten.

Al gauw werd duidelijk dat dit geen afbeeldingen van ‘meeuwen’ of een ‘rood-wit-geblokte balk’ moest zijn.

Enkele mensen suggereerden een kunstwerk dat - net als destijds de glazen voordeur - iets symboliseert en toevoegt aan ons mooie gebouw.

Er werd een ‘glaswandcommissie’ ingesteld, bestaande uit Wessel Stoker, Geert Mol, Jan Gaasterland, Hans Hoekert, Ad van Wijngaarden, Niek Scholten en Jelle Feitsma (voorzitter). Ieder met een eigen expertise en betrokkenheid.

Boeiende gesprekken volgden over wat de wand zou mogen symboliseren. Een scheiding, maar een scheiding van wát van wát? Profaan en sacraal? Dat ligt voor de hand. Maar wáár ligt die grens dan? Tussen ‘buiten’ en ‘binnen’? Of komt ‘buiten’ in de glazen zaal al binnen die ‘sacrale’ ruimte? En loopt die grens dan lángs de glaswand?

Maar hoe dan? Is het een ‘harde’ of een ‘zachte’ scheidslijn? Hoe transparant is die scheiding? Als het al een glaswand ís, is dat dan niet genoeg: transparant en toch een scheiding?

Er werd een kunstenaar in de arm genomen die precies hierover met ons mee dacht: MMC (Mieke) Schobbe (www.mmc-schobbe.nl).

Haar idee is een wand waarop openslaande deuren te zien zijn: ‘half open’, zodat de grens én de overgang, de scheiding én de transparantie in tact blijven en op elkaar inwerken.

 

Kunstenares MMC Schobbe schrijft hier zelf over:

De glazen wand is tegelijkertijd een afscheiding en een doorgang, een doorgang van de “profane” ruimte, naar de “kerkelijke” ruimte. In het ontwerp speel ik met dit gegeven:

Bij elk glaspaneel afzonderlijk bestaat de gestileerde basisvorm uit twee deuren in perspectief, die als vorm gericht zijn op het midden van de kerk. De “deuren” verwijzen symmetrisch naar het midden en verschuiven in hun perspectivische vorm. De restruimte laat een pilaar-achtige vorm zien, waarin een kruis roteert (het zijn van de kerk en het geloof in de afwikkeling van de tijd…). Tussen de panelen ontstaat een vorm die de panelen aan elkaar verbindt. Per paneel is een afzonderlijk geheel te zien, terwijl de panelen zich ook aan elkaar verbinden. Hierdoor zijn de panelen verschillend te groeperen. De symmetrie van het ontwerp is een echo van de symmetrie van de kerk.

Omdat de kerk van nature vrij donker is en de kunstlichtomstandigheden divers, heb ik besloten het ontwerp semi-transparant te maken, zodat het licht “gevangen” wordt.

Het ontwerp zorgt ervoor dat de kleinere lage entree-ruimte een besloten gevoel kan geven, zonder het contact met de grote kerk te verliezen.

De kleuren in het ontwerp verwijzen naar/sluiten aan bij de al aanwezige glas-in-loodramen.

 

 

 

Het openingswoord en wat later een toelichting van de kunstenares Mieke Schobbe

De schuifwanden zijn nu nog in elkaar geschoven. Daaromheen is een lint gedrapeerd dat wordt doorgeknipt als symbolische handeling voor de oplevering van het kunstwerk.

De glazen wanden met daarop het ontwerp van Mieke worden uitgeschoven

Het geheel van de glazen schuifwanden met daarop het ontwerp van Mieke.  [Het geheel bestaat uit 13 glazen wanden]